Способи ремонту асфальтобетонних покриттів

Для інженерів-шляховиків Росії технологія намивання мембран є новою. Вона запозичена із зарубіжної практики, насамперед Нідерландів. Під терміном «намивання мембран» у Нідерландах розуміють нанесення рідких сумішей, що складаються з тонкогранульованого мінерального матеріалу з бітумною емульсією, на зруйновану асфальтобетонну поверхню у вигляді невеликих тріщин та вибоїн. При ремонті одиночних тріщин та вибоїн використовують найпростішу технологію намивання мембран. На поверхні, що ремонтується, розподіляється деяка кількість напіврозпадної бітумної емульсії, розсипається пісок, все це легко перемішується вручну навіть простою шваброю і потім змітається в тріщину або вибоїну. Роботи завершуються посипанням піском або дрібним щебенем відремонтованої ділянки для запобігання прилипанню суміші до колес автомобілів. Остаточне формування шару здійснюється внаслідок руху транспортних засобів. Для ремонту великих площ асфальтобетонного покриття за технологією намивання мембран найчастіше використовуються пересувні установки, спеціально сконструйовані для цього. Ці установки складаються із змонтованого на вантажному автомобілі змішувача безперервної дії, який подаються в дозованій кількості пісок, дрібний щебінь і емульсія, а також, у разі необхідності, різні добавки, що впливають на тривалість процесу розпаду емульсії. Усі вихідні матеріали знаходяться у спеціальних контейнерах або цистернах, розташованих на тому самому автомобілі. З змішувача суміш надходить у спеціальний розподільно-розбризкувальний пристрій, що рухається на колесах або лижах за вантажним автомобілем. Розподільний-розбризкувальний пристрій включає цю конструкцію, в якій укріплена регульована по висоті гумова стрічка для вигладжування покладеного в покриття матеріалу. Ущільнення суміші не потрібно, формування захисного шару здійснюється внаслідок руху транспортних засобів. При намиванні мембран необхідно, щоб поверхня асфальтобетонного покриття була чистою та сухою; роботи слід виконувати при температурі повітря від 5 до 40 ° С; рух транспортних засобів необхідно починати через 20 хв після намивання мембрани. Середня витрата матеріалів при намиванні мембран становить від 4 до 6 кг/м2.

Застосування емульсійних бетонних сумішей

Емульсійні бетонні суміші застосовуються в більшості випадків при ремонті покриттів, схильних до колієутворення. Сполучним матеріалом для цього виду бетону є катіоноактивна напіврозпадна бітумна емульсія з вмістом у ній бітуму 55 – 60%. Необхідний процентний вміст в’яжучого залежить від складу будівельних матеріалів, що використовуються. Мінеральний матеріал вибирається, виходячи з його зернового складу. Максимальний розмір зерен визначається залежно від необхідної товщини шару. У разі застосування емульсійних бетонних сумішей для ущільнення матеріалу в колії глибиною до 30 мм, максимальний розмір зерен становить 8 мм, в окремих випадках – 11 мм. Слід зазначити, що у роботах МАДИ-ГТУ вказуються здебільшого причини колеєутворення, але мало уваги приділяється питанням боротьби з ними. Емульсійні бетонні суміші розподіляються по поверхні, що ремонтується спеціальною машиною з розбризкувачем, що має сопла різних розмірів, що дозволяють заповнювати одну або кілька колій. На цій же машині встановлюються пластини трапецеїдальної форми, що сприяють кращому заповненню колії сумішшю. Ззаду машини знаходиться брус, що вигладжує (або балка) з гумовою стрічкою, що забезпечує остаточне оздоблення поверхні. Під час роботи з емульсійними бетонними сумішами підстилаючий шар під покриттям має бути чистим та сухим. Якщо емульсійні бетонні суміші розподіляються на цементобетонну, щебеневу чи іншу поверхню, бажано попередньо нанести на неї адгезійний шар. Роботи слід виконувати при температурі не нижче 5 °С. Якщо вночі можливі заморозки, то емульсійні бетонні суміші наносити не рекомендується. Ущільнення шару здійснюється в результаті руху транспортних засобів, яке може бути відкрите через 30 хв. після його укладання. Витрата емульсійних бетонних сумішей, що містять щебінь розміром зерен до 8 мм, становить приблизно 25 – 30 кг/м2 покриття.

Поверхнева обробка

Цей вид ремонту належить до відомих і давно застосовуваних у багатьох країнах, зокрема й у Росії. За цим методом здійснюється ремонт різних за своєю жорсткістю покриттів: асфальтобетонних та цементобетонних. Поверхневою обробкою називається рівномірний розподіл по поверхні, що підлягає ремонту, деякої кількості органічного в’яжучого і розсипу по ньому шару міцного мінерального матеріалу. Як в’яжучий можна використовувати катіоно-активну бітумну емульсію; дорожній дьоготь; полімербітум; термореактивні сполучні матеріали з високим вмістом епоксидної смоли.