Влаштування шарів зносу, захисних та шорстких шарів

У процесі ремонту дорожнього покриття в залежності від типу та стану покриття влаштовують захисні шари асфальтобетону, шари зносу або шорсткі шари, а також шари посилення. Кожен із цих шарів має своє основне призначення. Однак багато в чому їх функції поєднуються.

Захисні (гідроізоляційні) шари товщиною від 0,5-1,0 мм до 10-15 мм влаштовують, коли дорожній одяг і покриття мають високу міцність і рівність, але мають пористість і водопроникність. Основне призначення захисного шару полягає у захисті покриття від проникнення нього поверхневої вологи, тобто. у гідроізоляції покриття.

Шари зносу або килимки зносу товщиною від 10 до 35 мм влаштовують, коли дорожній одяг і покриття мають достатню міцність, але верхній шар покриття (шар зносу) зносився і процес зносу наростає, з’явилися дрібні тріщини, фарбування або дрібні колії по смугах накату. Основне призначення шару зносу полягає у відновленні старого шару зносу та забезпеченні зносостійкості покриття на новий термін служби.

Шорсткі шари різної товщини влаштовують для створення шорсткої поверхні на тих покриттях, де параметри шорсткості не забезпечують необхідні зчіпні якості. Основне призначення шорстких шарів полягає у підвищенні зчіпних якостей покриттів.

Кожен із перелічених шарів повинен мати як властивостями основного призначення, але у тому мірою властивостями інших верств. Тому зазвичай функції захисних шарів, шарів зносу і шорстких шарів поєднуються шляхом відповідного підбору гранулометричного складу, вимог до міцності, зносостійкості, морозостійкості та інших властивостей кам’яних матеріалів, вимог до виду в’яжучого, його властивостей, норм витрат, введення різних добавок. робіт.

Найчастіше влаштовують шорсткі килимки зношування, які одночасно виконують і функції захисних шарів. При цьому до товстих відносять шари завтовшки більше 30-35 мм, до тонких – шари завтовшки 20-30 мм, дуже тонким – шари завтовшки 15-20 мм і супертонким – шари завтовшки менше 15 мм.

Існує багато різних способів влаштування зазначених шарів, застосовуваних матеріалів і машин для їх пристрою.

Обов’язковим етапом майже завжди є попередній ямковий ремонт, заливка тріщин, усунення великих нерівностей та інших.

Влаштування шарів зносу, захисних та шорстких шарів, незалежно від технології будівництва, вимагає:

– ретельного промивання щебеню з метою видалення пилуватих частинок;

– перевірки в лабораторії якості в’яжучого, води (при приготуванні емульсії бітумної), щебеню (марки по міцності і зносу, кількості пилуватих і лещадних частинок);

– перевірки в лабораторії адгезії в’яжучого до поверхні щебеню та, у разі необхідності, підбору ПАР або заміни в’яжучого (бітуму) на в’яжуче, приготовлене з іншого сорту нафти;

– ретельного дозування матеріалів на всіх етапах будівництва (від приготування до укладання);

– Постійного контролю температури на всіх етапах будівництва, починаючи з приготування вихідних матеріалів;

– Ретельного контролю процесу ущільнення (дорожні ковзанки, числа проходів за кожним слідом, швидкості руху).

Влаштування шорсткого шару з асфальтобетонних сумішей. Для влаштування шорстких шарів застосовують гарячі асфальтобетонні суміші, що відповідають вимогам нормативних документів. Шорсткий шар влаштовують на сухому, чистому та непромерзлому покритті (або підставі). За 3-5 год до початку укладання суміші поверхня покриття (або основи) обробляється бітумною емульсією, в’язким розрідженим бітумом або рідким бітумом (СГ 70/130). Норма витрати матеріалів: розрідженого або рідкого бітуму на підставі 0,5-0,8 та покриттю 0,2-0,3 л/м2; 60%-ної бітумної емульсії з основи 0,6-0,9 і покриттю 0,3-0,4 л/м2. Обробка в’язкими матеріалами не проводиться, якщо шорсткий шар влаштовують на свіжоукладеному покритті. Температура асфальтобетонної суміші, що укладається, повинна бути не нижче 120°С, якщо не використовуються ПАР, і не нижче 100°С при використанні ПАР. Укладання та ущільнення суміші ведуть відповідно до вимог нормативних документів. Переважно використовувати ковзанки на пневмошинах (10-12 проходів по кожному сліду). Остаточне доущільнення ведуть важким катком. А при невеликих обсягах краще використовувати одновальцеву ручну віброкаток. усунення колійності

Влаштування шорстких покриттів за способом втоплення щебеню. Спосіб передбачає розподіл міцного щебеню певних розмірів по поверхні свіжоукладеного гарячого асфальтобетону типів і Д, склад яких повинен відповідати вимогам ГОСТ 9128-84. Товщина шару асфальтобетону, що укладається, повинна бути не менше 3 см. Для втоплення використовують щебінь переважно вивержених гірських порід з міцністю не нижче 1200-1000 кг/см2 і по зносу не нижче марок І-I або І-II залежно від категорії дороги. У покриття втоплюють щебінь, оброблений бітумом в асфальтозмішувальній установці.