Ремонт та утримання автомобільних доріг – рекомендації

Автомобільні дороги є комплексом інженерних споруд, призначених для забезпечення цілорічного, безперервного, зручного та безпечного руху автомобілів з розрахунковим навантаженням і встановленими швидкостями в будь-яку пору року та в будь-яких умовах погоди. До складу цього комплексу входять земляне полотно, дорожній одяг, мости, труби та інші штучні споруди, облаштування доріг та захисні дорожні споруди, будівлі та споруди дорожніх та автотранспортних служб. Параметри та стан всіх елементів дороги та дорожніх споруд визначають технічний рівень та експлуатаційний стан дороги. До основних транспортно-експлуатаційних показників автомобільних доріг та дорожніх споруд відносять забезпечену швидкість та пропускну спроможність, безперервність, зручність та безпеку руху, здатність пропускати автомобілі та автопоїзди з осьовим навантаженням та загальною масою, що відповідають категорії дороги. На автомобільних дорогах загального користування організується дорожня служба, основним завданням якої є здійснення комплексу робіт та заходів щодо ремонту та утримання доріг та споруд на них та організації руху, що забезпечують вимоги до транспортно-експлуатаційних показників доріг. Для позначення вказаної діяльності застосовують не цілком коректний термін “експлуатація доріг”, а також “дорожньо-експлуатаційна служба”. Фактично, дорожня служба не експлуатує дорогу. Вона містить, ремонтує, облаштовує і організує рух транспортних потоків, тобто. забезпечує функціонування дороги як транспортної споруди. Експлуатують дороги автотранспортні підприємства та власники транспортних засобів. Використовують (експлуатують) багато дорожніх споруд учасники руху – водії, пасажири та пішоходи. Тому у загальному вигляді під експлуатацією автомобільних доріг розуміють доцільне та ефективне використання доріг автомобільним транспортом для перевезення вантажів та пасажирів. Щодо дорожньої галузі правильнішим буде термін «технічна експлуатація доріг та організація руху», під яким слід розуміти систему планово-попереджувальних та ремонтно-відновлювальних робіт, а також організаційно-технічних заходів, що забезпечують зручний та безпечний рух автомобілів та найбільш ефективне використання доріг перевезення вантажів та пасажирів.

До складу робіт з утримання та ремонту доріг входить вивчення та аналіз умов роботи дороги та умов руху транспорту на ній; постійний догляд за дорогою, дорожніми спорудами та смугою відведення, підтримання їх у чистоті та порядку; регулярні роботи з утримання дороги та періодичні більші ремонти доріг та дорожніх споруд, озеленення, архітектурно-естетичне оформлення та облаштування доріг; розробка та реалізація заходів щодо підвищення технічного рівня та експлуатаційного стану дороги та приведення їх у відповідність до зростаючих вимог руху; організація, керування та регулювання руху, забезпечення його безпеки, вдосконалення служби сервісу на дорозі.

Досвід показує, що економічна віддача коштів, вкладених у ремонт та утримання доріг, у два-три рази перевищує економічний ефект від кожного рубля, вкладеного у будівництво нових доріг. Тому необхідно об’єктивно оцінювати важливість та соціально-економічну значущість робіт із утримання та ремонту існуючих доріг. Стан дорожньої мережі Росії такий, що завдання підвищення транспортно-експлуатаційних характеристик існуючих доріг, приведення їх у відповідність до вимог руху та подальшого вдосконалення стає в більшості регіонів країни більш важливим, ніж будівництво нових доріг.

У сучасних умовах центр тяжкості діяльності дорожніх організацій поступово та неухильно переходить від будівництва нових доріг до переважного збереження, підтримки та підвищення технічного рівня та експлуатаційного стану існуючих автомобільних доріг методами утримання, ремонту та реконструкції. Головним стало завдання підвищення капітальності дорожнього одягу, забезпечення високої швидкості, зручності та безпеки руху, інженерного обладнання та облаштування доріг, архітектурно-естетичного оформлення та інші завдання, що становлять комплекс експлуатаційного забезпечення функціонування доріг.

Це об’єктивна закономірність, яка проявляється дедалі більше. Щорічний приріст мережі доріг загального користування з твердим покриттям за рахунок нового будівництва та реконструкції становить 0,5-0,8%, а за п’ятирічний термін близько 3% від загальної довжини цих доріг. З урахуванням переведення у мережу загального користування сільських доріг цей приріст становить близько 3% на рік всім доріг. Отже, понад 97 % всіх автомобільних перевезень здійснюється і здійснюватиметься старими дорогами, від стану яких насамперед залежить ефективність роботи автомобільного транспорту.