Технологічний процес традиційного ямкового ремонту

З усього різноманіття видів робіт з дорожнього будівництва та ремонту доріг ми пропонуємо розглянути ремонтні роботи, пов’язані з відновленням дорожнього покриття. Наш вибір визначається наступними факторами: Дорожнє будівництво – це великомасштабні за своїми обсягами роботи, виконання яких під силу потужним спеціалізованим дорожнім службам та організаціям, що мають необхідний парк дорогих високопродуктивних машин Дорожньо-ремонтні роботи є в порівнянні з будівництвом менш капіталомісткими і тому не вигідними для великих підрядників. Ремонт доріг через специфіку застосовуваних технологій, обладнання малого класу є об’єктом докладання зусиль скоріше невеликих підприємств.
Техніка та обладнання, що застосовуються для ремонту доріг, в більшості випадків можуть бути використані і при облаштуванні дорожнього покриття невеликих об’єктів (вулиць, тротуарів, майданчиків, вело- та пішохідних доріжок). великими підприємствами та нечисленністю спеціалізованих малих підприємств. Жалюгідний стан доріг місцевого значення, міських вулиць, тротуарів, придворових майданчиків всім відомо технології, що використовуються при поточному і відновлювальному ремонті автодорожнього покриття, досить різноманітні. Вибір тієї чи іншої технології визначається категорією дороги, використовуваного матеріалу покриття, видами та розмірами дефектів, обсягами робіт, що проводяться, кліматичними умовами проведення робіт. Поточний ремонт – це ремонтні роботи з усунення окремих дрібних деформацій та руйнувань дорожніх покриттів та одягу з метою попередження переростання їх у більші. При поточному ремонті усувають усі місцеві руйнування покриттів: ліквідують вибоїни, відколи кромок, окремі тріщини, колії, місцеві викрашування, лущення, хвилі, виправляють просідання, шви. Однією з різновидів поточного ремонту автошляхів є ямковий ремонт, пов’язані з реконструкцією дорожнього полотна у вигляді заміни покриття (одягу) не більше обробленої карти («латки»). Ямочний ремонт дозволяє усувати більшість із зазначених вище видів ушкоджень дорожнього полотна площею до 25 кв.м.
Ямковий ремонт проводиться в тих випадках, коли неможливе влаштування поверхневого шару. Ми розглянемо технологію ямкового ремонту дорожніх покриттів з асфальтобетонних сумішей, що вкочуються, яка включає наступні основні етапи: Вибір меж ямкового ремонту Вирізка покриття в місці ямкового ремонту Видалення матеріалу покриття Укладання асфальтобетонної суміші Вирівнювання та ущільнення укладеного покриття При виборі меж ямкового ремонту основи покриття під дефектом полотна відбувається значно більшу ширину, ніж зруйнована зона. Загальні геометричні розміри картки («латки») повинні відповідати цій зоні зруйнованого стану. Контур карти, як правило, повинен перекривати зруйновану зону на 20-30 см, але не менше 15 см. У більшості випадків ширина карти дорівнює ширині смуги руху (при широких тріщинах, великих вибоїнах, розривах та інших руйнуваннях, що займають більше половини ширини смуги) При невеликих руйнуваннях вона може бути меншою за смугу руху, але не менше 100 см. Ремонтовані місця готують у вигляді будь-яких контурів, але без гострих кутів, частіше прямокутної форми. Вирізка покриття в місці ремонту проводиться фрезою (дорожньою машиною) методом холодного або гарячого фрезерування, відбійним молотком обрубувальним або нарізником швів.
Без дорогої машини для фрезерування і при невеликих обсягах робіт кращою є технологія пиляння покриття з використанням нарізчика швів. Як показала практика, при використанні відбійного молотка при обробці зовнішніх меж карти відбувається їхнє вифарбовування при подальшій експлуатації, що значно знижує термін служби відремонтованого покриття. При використанні нарізника швів відбійний молоток застосовується лише для руйнування та виїмки покриття усередині картки. Видалення матеріалу покриття без фрезерної машини проводиться ручним способом. За потреби вторинного використання знятого асфальтобетону розміри шматків не повинні перевищувати 100х100х100 мм. У підготовлену карту укладається свіжа асфальтобетонна суміш, яка може підвозитися з найближчого асфальтобетонного заводу (АБЗ) або готуватись на місці шляхом переробки знятого покриття з використанням рециклера. Укладання суміші при ямковому ремонті проводиться ручним способом. Ущільнення укладеного асфальтобетонного покриття при ямковому ремонті проводиться віброущільнювачем (віброплитою) та/або вібраційним котком малого класу. Для всіх технологічних стадій ямкового ремонту дорожнього покриття потрібно буде придбати різні види обладнання. З розгляду технологічної схеми ямкового ремонту дорожнього покриття ми виявили ті види обладнання, які знадобляться малому підприємству, що будує свій бізнес.